2 میلیون زن سرپرست خانوار در جست وجوی كار

سلامت نیوز : عادل آذر، رئیس سازمان آمار ایران با پیشبینی افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار تا سه سال آینده گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال 90، سرپرست 12 درصد خانوارهای ایرانی زن است.وی روز گذشته در همایش كارآفرینی و ایجاد اشتغال زنان سرپرست خانوار در دانشگاه صنعتی شریف با بیان این مطلب افزود: در سرشماری سال 90، 21 میلیون و 110 هزار و 481 خانوار شناسایی شد كه 88 درصد سرپرست آنها مرد و 12 درصد آنها زن بودند. این در حالی است كه در سرشماریهای ابتدایی تعداد زنان سرپرست خانوار 5/6 درصد بود اما در سال 90 با رشد دو برابری مواجه شدیم. بر این اساس پیشبینی میكنیم تا سه سال آینده آمار زنان سرپرست خانوار به 15 درصد برسد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ به گفته وی و بر اساس سرشماریهای انجام شده دو میلیون و 500 هزار زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد كه در حال حاضر تنها 18 درصد از آنها شاغل و 82 درصد از آنها بیكارند.بنا بر آمار اعلام شده از سوی رئیس سازمان آمار ایران بیشتر زنان سرپرست خانوار از گروه میانسالان هستند. همچنین سیستان و بلوچستان پرجمعیتترین استان دارای زنان سرپرست خانوار است و خراسان جنوبی و خراسان رضوی به ترتیب در رده استانهای دوم و سوم قرار دارند. كردستان با داشتن 5/9 درصد، بویراحمد 10 درصد و قزوین 2/10 درصد كمترین استانها در تعداد جمعیت زنان سرپرست خانوار هستند. دكتر محمد نفریه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره راهكارهای سازمان بهزیستی در این زمینه به روزنامه ایران گفت: دفتر توانمندسازی خانواده و زنان، زنان واجد شرایط را ابتدا مورد ارزیابی قرار داده و بر اساس شرایط، انواع خدمات حمایتی به آنها ارائه میدهد.


وی افزود: زنان اگر سرپرست خانوار باشند و درآمد نداشته و مستمری بگیر باشند، تحت پوشش قرار میگیرند. به گفته نفریه ابتدا وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوار بررسی شده و كمكهایی مثل ایجاد سرپناه و بیمه درمانی و نیز آموزش مهارتهای زندگی و حرفه آموزی ارائه میشود. اگر زنان سرپرست خانوار بتوانند فرزند خود را نگهداری كنند حمایت میشوند و در زمانهایی كه مشغول آموزشهای حرفهای باشند از كودكانشان در مهد كودك نگهداری میشود.
به گفته نفریه در حال حاضر در كل كشور 176 هزار خانوار زنان سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند كه 98 هزار دانشآموز و 18 هزار دانشجو نیز متعلق به این خانوادههاست كه هزینه تحصیل آنها به صورت 100 درصدی از سوی سازمان بهزیستی پرداخت میشود. همچنین هزینه مهد كودك كودكان این خانوادهها نیز رایگان است.


نفریه در ادامه با اشاره به اشتغال زنان سرپرست خانوار خاطرنشان كرد این زنان در آموزشهای حرفه آموزی برای اشتغال در گروههای 7 نفری با عنوان «همیار زنان سرپرست خانوار» وارد بازار فعالیت اقتصادی میشوند. همچنین 55 هزار زن سرپرست خانوار شهری و 40 هزار زن روستایی 18 تا 50 سال تحت پوشش 100 درصدی بیمه تأمین اجتماعی هستند كه هزینه كامل آنها از سوی سازمان بهزیستی پرداخت میشود.وی از رشد 36 درصدی بودجه دفتر توانمندسازی خانواده و زنان در سال آینده خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر بودجه در نظر گرفته شده برای دفتر زنان 15 میلیارد تومان نیز به این حوزه اختصاص داده شده است. همچنین طی برنامه پنجم توسعه تاكنون 15 درصد زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایتهای مستقیم ما خارج شدهاند كه پیشبینی میشود تا پایان سال این رقم افزایش یابد.


پدیده زنان سرپرست خانوار كه به گفته عادل آذر رئیس سازمان آمار ایران، آمار بالای تصادفات یكی از علل آن است با پدیدههای متفاوتی از جمله كم سوادی و بیسوادی و كاستی در آموزش حرفهای پیوند پیدا میكند چنانچه به گفته وی زنان سرپرست خانوار استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیسواد و یا كم سواد هستند كه این خود میتواند برای تربیت فرزندان شان تبعاتی در پی داشته باشد. در این میان وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان تهران به مراتب بهتر است.
آمارهای سازمان آمار نشان میدهد در میان جمعیت زنان سرپرست خانوار 11 درصد بیسواد در سنین كمتر از 35 سال، 44 درصد بیسواد در سنین 35 تا 64 دیده میشود، اما در مجموع 55 درصد زنان سرپرست خانوار بیسواد و 19 درصد تنها سواد ابتدایی دارند. همچنین 13 درصد زنان سرپرست خانوار در سن زیر 35 سال در جستوجوی كار هستند كه به دلیل نبود شغل برای زنان سرپرست خانوار اكثریت آنها مهاجرت میكنند.


آذر با بیان اینكه بهطور متوسط درآمد زنان سرپرست خانوار در سال، 9 میلیون و 900 هزار تومان است، گفت: بیش از 50 درصد زنان سرپرست خانوار در دهكهای یك، 2 و 3 قرار دارند كه این آمار بسیار نگرانكننده است؛ چرا كه 81 درصد زنان سرپرست خانوار دهك اول بیسواد بوده و جمعیت خانوادهشان بالا و میزان درآمد پایین است.همچنین 8 درصد زنان سرپرست خانوار معلول، 7 درصد دارای بیماری جسمی، 5/14درصد دارای بیماری روانی و 30 درصد از آنها از كار افتاده هستند، ضمن آنكه 46 درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل كمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، شهرداری و... هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha